Wikia

De EG (Europese Gemeenschap) werd in 1967 opgericht. De EG ontstond uit wat de EEG was. Ze gingen nog meer samenwerken dan bij de EGKS en de EEG. Ze gingen meer samenwerken op het gebied van handel en industrie. En natuurlijk ook nog op economisch gebied (EEG) en ook nog steeds samenwerken met Kolen en Staal (EGKS).

EG Edit

De EG bestond uit dezelfde landen die de EGKS op hadden gericht. Dit waren Nederland, België, Luxemburg, Frankrijk, Duitsland, en Italië. Ze gingen nu ook samen werken met de handel en industrie. Dit ten aanvulling van de EEG en de EGKS. Later kwamen Groot Brittannië, Denemarken, en Ierland in 1973 erbij, In 1981 Griekenland, En Spanje en Portugal in 1986.

De EG kwam voort uit 3 (gescheiden) organisaties. De EGKS, EEG en Euratom. Deze 3 waren eerst van elkaar apart. Maar op 8 april 1965 werd het Fusieverdrag of het Verdrag van Brussel getekend. En op 1 juli 1967 trad het verdrag in werking. Op dat moment waren de 3 organisaties (EGKS, EEG en Euratom) Samengevoegt tot de EG. Het verdrag had bepaald dat er dan maar één Commissie, één Raad van ministers, één Budget, en één Hof van Justitie was.

Samenwerken Edit

De EG werkte op veel verschillende fronten samen. Dat waren deze fronten:

  • Douane-unie en Interne markt
    * Landbouw
    * Visserij
    * Mededinging
    * Economische en Monetaire Unie
    * EU-Burgerschap
    * Onderwijs en Cultuur
    * Transeuropese Netwerken
    * Consumentenbescherming
    * Volksgezondheid
    * Onderzoek
    * Milieu
    * Sociaal beleid
    * Asielbeleid
    * Verdrag van Schengen
    * Immigratiebeleid